Załącznik nr 2

do Zarządzenia Dyrektora 19/2018/2019

z dnia 03.09.2018r.

PROCEDURA ORGANIZOWANIA SPACERÓW I WYCIECZEK OBOWIĄZUJĄCA W PRZEDSZKOLU W DOBREJ

Podstawa prawna:

1. Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i

sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki

(Dz.U.z2014 r. poz. 1150).

3. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r., Nr 6, poz. 69) z późn. zmianami;

§1

Założenia ogólne

1.Organizatorem spacerów i wycieczek jest nauczyciel grupy Przedszkolnej lub nauczyciele pracujący z daną grupą.

2.Organizacja i program powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb wychowanków, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.

3.Obowiązkiem organizatora jest sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności wychowanków, wymaganych podczas spacerów i wycieczek (imprez).

4.Dla dzieci w wieku przedszkolnym powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki na terenie najbliższej okolicy i regionu geograficzno - turystycznego.

5.Organizator spaceru lub wycieczki zobowiązany jest do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa jej uczestnikom.

6. Osobami współodpowiedzialnymi za bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczek są pracownicy niepedagogiczni biorący udział w spacerach lub wycieczkach.

7.W wycieczkach, w razie potrzeby lub po wcześniejszym ustaleniu, mogą brać udział rodzice, którzy przyjmują rolę opiekunów, co nie zwalnia nauczyciela z odpowiedzialności za bezpieczeństwo dzieci (jeśli nie byli karani za przestępstwa na tle seksualnym).

8. Opieka nad dziećmi na spacerach i wycieczkach ma charakter ciągły.

9. Program wycieczki organizowanej przez przedszkole, liczbę opiekunów oraz imię i nazwisko kierownika wycieczki zawiera karta wycieczki, którą zatwierdza dyrektor przedszkola. Kierownik może jednocześnie pełnić funkcję opiekuna wycieczki za zgodą dyrektora. Do karty wycieczki należy dołączyć listę uczestników wycieczki.

10. Udział dzieci w wycieczkach krajoznawczo –turystycznych (dotyczy wycieczek całodziennych) wymaga zgody ich przedstawicieli ustawowych (rodzice, prawni opiekunowie).

11. Organizując spacery i wycieczki:

- zapoznajemy dzieci z miejscem i celem spaceru bądź wycieczki, aby ich obserwacje i działania były świadome;

- nie dopuszczamy do nadmiernego zmęczenia fizycznego;

- przestrzegamy normy kulturalnego zachowania się w stosunku do współuczestników spaceru bądź wycieczki;

- przestrzegamy wspólnie wypracowanych reguł zapewniających bezpieczeństwo, współdziałanie i przyjemny nastrój, które mają wpływ na nasze doznania;

- dbamy o właściwy dobór ubioru dzieci do warunków atmosferycznych;

- zapewniamy pełne bezpieczeństwo, a w określonych sytuacjach dajemy dzieciom „kontrolowane poczucie swobody”;

- zapewniamy właściwą organizację tak, aby osiągnąć zamierzone cele edukacyjne;

- upowszechniamy różnorodne formy aktywnego wypoczynku.

§ 2

Zadania dyrektora przedszkola

1. Wyrażenie zgody na zorganizowanie wycieczki.

2. Czuwanie nad prawidłową organizacją wycieczki.

3. Wyznaczenie kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola, posiadających uprawnienia do kierowania wycieczkami.

4. Gromadzenie dokumentacji wycieczki (karta wycieczki: liczba uczestników, podpisy opiekunów i kierownika wycieczki, środek lokomocji, program i harmonogram wycieczki).

§ 3

Zadania kierownika wycieczki

1. Opracowanie programu i harmonogramu wycieczki.

2. Zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawuje nadzór w tym zakresie.

3. Zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania.

4. Określenie zadań opiekunom w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki.

5. Nadzorowanie zaopatrzenia uczestników wycieczki w odpowiedni sprzęt oraz apteczkę pierwszej pomocy.

6. Wypełnienie karty wycieczki co najmniej jeden dzień przed planowanym terminem wycieczki.

7. Dokonanie podsumowania i oceny wycieczki po jej zakończeniu.

§ 4

Zadania opiekuna wycieczki

1. Sprawowanie opieki nad powierzonymi mu dziećmi.

2. Współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki.

3. Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.

4. Nadzorowanie wykonywania zadań i poleceń przydzielonych dzieciom.

5. Wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika wycieczki.

§ 5

Zadania rodziców

1. Podpisanie zgody na udział dziecka w organizowanych przez przedszkole wycieczkach z ewentualnymi uwagami dotyczącymi dziecka.

2. Podanie numeru polisy ubezpieczeniowej. W przypadku braku polisy dziecko nie może uczestniczyć w wycieczce i rodzic zapewnia dziecku opiekę w domu.

3. Zapewnienie dzieciom odpowiedniej garderoby i butów, stosownie do pory roku i do charakteru organizowanej wycieczki.

4. Sygnalizowanie stosunkowo wcześniej wszelkich potrzeb i dolegliwości dzieci, np. związanych z jazdą autokarem.

§ 6

Zadania uczestników wycieczki

1. Branie udziału w przygotowaniach wycieczki.

2. Przestrzeganie zawartych wcześniej umów z opiekunami.

3. Reagowanie na umówione sygnały, np. podczas zbiórek.

4. Przestrzeganie zasad prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych.

5. Życzliwe i ufne odnoszenie się do opiekunów.

6. Pomaganie dzieciom młodszym i słabszym.

7. Przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa i dyscypliny.

8. Sygnalizowanie opiekunowi swoich potrzeb fizjologicznych.

9. Uczestnikom wycieczki nie wolno:

-zabierać własnego prowiantu: napojów i słodyczy;

-zabierać zabawek bez zgody opiekuna wycieczki;

-niszczyć środowiska przyrodniczego: zrywać roślin, płoszyć i

krzywdzić zwierząt;

-oddalać się o grupy bez zgody opiekuna.

§ 7

Zasady bezpieczeństwa podczas wycieczek autokarowych

1. Liczebność grupy należy dostosować do możliwości technicznych autokaru (liczba dzieci nie może być większa od liczby miejsc oznaczonej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

2. Każdy opiekun zajmuje się swoją grupą (15 i 10 osób).

3. Miejsca przy drzwiach zajmują osoby dorosłe.

4. Przejścia w autokarze muszą być wolne, nie mogą tam znajdować się dodatkowe miejsca do siedzenia.

5. Kierowca posiada kwalifikacje kierowcy zawodowego oraz potwierdzenie sprawności technicznej pojazdu.

6. Kierowca może pracować max 8 godzin.

7. Przestoje, o których decyduje kierowca są dozwolone tylko w miejscach do tego wyznaczonych.

8. Po każdej przerwie w podróży należy sprawdzić stan liczebny dzieci.

9. Opiekunowie zapewniają dzieciom bezpieczne przejście z pojazdu i do pojazdu przy wsiadaniu i wysiadaniu.

10. Opiekunowie pilnują bezpieczeństwa dzieci w czasie jazdy (nie wolno chodzić po autokarze, siedzieć przodem do oparcia).

11. Należy zabrać ze sobą apteczkę pierwszej pomocy.