Wizja przedszkola
Przedszkole stwarza optymalne warunki do harmonijnego rozwoju dziecka między innymi poprzez bezpośredni kontakt ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym oraz poprzez stosowane metody aktywne. Przedszkole buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki. Rozpoznaje i zaspokaja potrzeby oraz buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej. Rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. U podstaw rozwoju i doskonalenia pracy przedszkola leżą wymagania państwa wobec przedszkoli, określone w Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Motto przedszkola w Dobrej:
„Przedszkole drugim domem dziecka – przyjazne i bezpieczne”
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
Wizja przedszkola - cele ogólne:
W naszym przedszkolu zapewniamy opiekę i wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
- Przedszkole tworzy procesy indywidualnego wspomagania rozwoju i edukacji odpowiednio do potrzeb i możliwości dziecka.
- Dziecko jest aktywne i twórcze w nabywaniu wiadomości, umiejętności i postaw w zakresie, co najmniej podstawy programowej.
- Procesy zachodzące w przedszkolu zapewniają prawidłowy rozwój.
- Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa, współpracuje z nim na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
- Zarządzanie przedszkolem zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.
Priorytety –kierunki planowanych zmian:
-
Doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci, w tym poszerzenie nowatorstwa pedagogicznego w przedszkolu.
-
Budowanie skutecznego systemu współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych.
-
Promocja zdrowia i świadomości ekologicznej.
-
Kultywowanie wypracowanych tradycji przedszkolnych.
-
Doskonalenie organizacji pracy zespołowej.
-
Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem rodzinnym i lokalny.
-
Aktualizacja i doskonalenie systemu pomocy psychologiczno -pedagogicznej.
Kryteria sukcesu:
Wyznacznikiem realizacji celów są poniższe kryteria sukcesu:
- Dzieci są radosne, chętnie uczęszczają do przedszkola.
- Rodzice są zadowoleni.
- Spełniona jest większość oczekiwań rodziców.
- Dzieci potrafią samodzielnie podejmować decyzje.
- Dzieci zgodnie funkcjonują w grupie.
- Dzieci szanują dorosłych i rówieśników.
- Dzieci mają rozbudzone zainteresowania.
- Dzieci są dobrze przygotowane do roli ucznia.
- Dzieci potrafią radzić sobie w trudnych sytuacjach.
- Przedszkole ma dobrą opinię w środowisku.
- Rodzice są aktywni, włączają się w proces edukacyjny.
- Kadra pedagogiczna doskonali się i podnosi kwalifikacje.
- Kadra jest otwarta na zmiany i poszukuje nowatorskich metod pracy.
Realizując powyższe priorytety i cele, nakłada się wszelkich starań, aby stworzona serdeczna, pełna zaufania i koleżeńska atmosfera pomiędzy całym personelem czyniła przedszkole otwarte oraz przyjazne dzieciom i rodzicom.
Zadania:
Najistotniejszymi zadaniami wychowania przedszkolnego są:
1.Zaspokajanie potrzeb dziecka: potrzeby biologiczne, emocjonalno-społeczne, bezpieczeństwa, nawiązywania kontaktów, miłości, uznania, potrzeba ruchu, działania, potrzeba osiągnięć w zespole,
2.Aktywność: pobudzanie aktywności własnej dziecka, rozwój inicjatywy odkrywczości i twórczej,
3.Indywidualizacja - metody dopasowane do potrzeb i możliwości dzieci,
4.Integracja - jednolity proces wychowania i edukacji.
5.Organizowania życia społecznego - budzenie wrażliwości na opinię społeczną; uczenie współdziałania z innymi; akceptowanie czynności społecznych obowiązujących w zbiorowości przedszkolnej, nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.
Dzieci odkrywają swoją indywidualność, doskonalą samodzielność i poznają swoje możliwości. Uczą się współdziałania i mają możliwość docenić wartość wspólnego dzieła. Głównym motorem i siłą naszych działań są wartości, dlatego przedszkole prowadzi oparty na nich planowy proces wychowawczy. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła.
Przedszkole przygotowuje dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym, tworząc sytuacje edukacyjne sprzyjające budowaniu zainteresowań.
Absolwent przedszkola posiada:
-
wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej,
-
motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
-
umiejętności uważnego słuchania i logicznego myślenia, praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości,
-
umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas,
-
umiejętność współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów,
-
umiejętność radzenia sobie z trudnościami i twórczego rozwiązywania zadań,
-
odpowiedni poziom samodzielności,
-
gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności,
-
umiejętność komunikatywnego porozumiewania się,
-
podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym,
-
poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem,
-
przygotowanie do posługiwania się językiem obcym.
Absolwent przedszkola nie obawia się:
-
reprezentować grupę, dzielić się swoimi pomysłami, wykazywać inicjatywy w działaniu,
-
prosić o radę lub pomoc.
Kryteria sukcesu:
W naszym przedszkolu dziecko:
1. Poznaje swoje prawa i obowiązki.
2. Czuje się bezpiecznie.
3. Rozwija się twórczo.
4. Osiąga sukces.
5. Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
6. Buduje pozytywny obraz samego siebie.
7. Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.